У Миколаєві при спорудженні «авторських» укриттів на зупинках невідомо куди витрачено 5,8 мільйона, – Держаудит
Навесні 2023 року Управлінням Держаудитслужби перевірено закупівлю «Миколаївелектротрансу» щодо спорудження 14 павільйонів-укриттів на зупинках громадського транспорту. Внаслідок чого виявлено порушень на суму 5,8 млн грн. За матеріалами перевірки відкрито кримінальні провадження. Комунальне підприємство оскаржить у суді вимогу аудиторів щодо усунення порушень.
Оскільки з моменту оприлюднення підсумків аудиту від перших посадових осіб міста нав'язується негативне уявлення про результати перевірки, Управління Південного офісу Держаудитслужби в Миколаївській області вважало за потрібне роз'яснити кілька моментів. Наголошується, що матеріал публікується із дозволу слідчих органів.
Слід зазначити, що у інформаційних джерелах періодично фігурує подвійна сума спрямованих коштів на павільйони, а саме 30 млн. грн. Однак під час перевірки закупівель аудитори перевіряли витрачання вдвічі меншої суми. Озвучена сума – результат непрофесійних дій підрядника, який примудрився відзвітувати до податківців на 30 мільйонів.
Зазначається, що закупівлю укриттів «Миколаївелектротрансом» було проведено на виконання двох рішень виконавчого комітету Миколаївської міської ради. Але без використання електронної системи закупівель на підставі ухвали Кабінету Міністрів України № 1178 від 12.10.2022.
Розраховували не вибухостійкість, а вага снігу та силу вітру
У ході перевірки з'ясувалося, що технічна документація на павільйони, виготовлена фізичною особою-підприємцем на замовлення «Миколаївелектротрансу», не є проектною, не враховує ДБН В.2.2-5-97 "Захисні споруди цивільного захисту", а розроблена з урахуванням окремих державних будівельних норм, не пов'язаних із захисними спорудами цивільного захисту.
Не проводилася експертиза на міцність та випробування вибухостійкості конструкції. Натомість бралися до уваги лише ступінь навантаження та впливу, розраховані для ваги снігового покриву та вітрового тиску, а не з урахуванням впливу ударної хвилі.
Механізмом створення захисних споруд шляхом будівництва передбачено визначення реальної вартості будівництва. А «Миколаївелектротрансом» предмет закупівлі безпідставно визначений як Товар (хоча насправді це будівельні роботи).
Крім того, під час перевірки не було надано документів, що підтверджують очікувану вартість закупівлі, визначену для виконання робіт.
Складна схема
Власником "Електротрансу" є територіальна громада Миколаєва. Миколаївська міськрада має право спрямовувати кошти, у тому числі на поповнення статутного фонду комунального підприємства. З відкритих джерел відомо, що на той час, після укладення договору на спорудження «Електротрансом» павільйонів, з бюджету міста Миколаєва виділено 32 млн грн, як внески до статутного капіталу підприємства (7,7 млн – наприкінці жовтня та 24,3 млн – у середині грудня 2022 року). Загалом виконкомом міськради протягом 2022 року до статутного капіталу «Електротрансу» було перераховано 133 млн. грн.
При цьому виконком міг би самостійно провести цільову закупівлю будівництва цих захисних споруд за рахунок бюджетних коштів, визначивши Замовником відповідний підрозділ, або той же КП «Миколаївелектротранс».
Звичайно, для забезпечення прозорості відповідно до вимог нормативно-правових актів.
На що витратили 5,8 мільйонів?
Встановлено, що "ІБФ "Елітмайстер" не має персоналу, потужності та обладнання для будівництва захисних споруд. І тому цю роботу не виконувало.
Під час зустрічної звірки в Елітмейстері, проведеної аудиторами, на підтвердження понесених витрат надано копії оборотно-сальдових відомостей за розрахунками з 10 контрагентами та копії 8 договорів із субвиконавцями. Жодних первинних підтверджуючих документів (платіжних доручень, актів виконаних робіт, накладних, специфікацій тощо) надано не було.
Усупереч вимогам рішень виконкому Миколаївської міської ради не забезпечено створення захисних споруд цивільного захисту у порядку, передбаченому законодавством.
Тому з урахуванням усіх наданих і ненаданих документів та пояснень, фахівці Управління дійшли висновку про зайве перерахування постачальнику ТОВ "Інженерно-будівельна фірма "ЕЛІТМАЙСТЕР" коштів на загальну суму 5,8 млн грн унаслідок документально непідтверджених витрат.
То це захисні споруди чи мафи?
Контроль за готовністю павільйонів до використання за призначенням як споруд цивільного захисту не проводився. Паспорти та облікові картки цивільного захисту відсутні. Павільйони не внесено до фонду захисних споруд.
Фактично зазначені споруди враховуються КП «Миколаївелектротранс» серед основних засобів як конструкції. До речі, рішенням виконкому міської ради від 14 червня 2023 року № 377 «Про планування та реалізацію основних завдань та заходів цивільного захисту м. Миколаєва на 2023 рік» передбачено вжити заходів.
Місцева влада незадоволена аудитом і вимагає пояснень
В Управлінні повідомили, що маючи на руках докладну інформацію про факти виявлених порушень та наявність відкритих кримінальних проваджень, аудиторів «викликали на килим» на засідання міської бюджетної комісії. І це при тому, що місцева влада відмовилася розглядати інформацію про результати перевірки до завершення судового процесу за позовом КП «Миколаївелектротранс». Причому комісія не має повноважень оцінювати результати перевірок та висновки аудиторів на відповідність законодавству.
В Управлінні наголосили, що замість невдоволення роботою державних аудиторів від керівних осіб міста та КП «Миколаївелектротранс» слід почути конкретні відповіді на низку питань:
1. Чому бюджетні кошти надавалися «Миколаївелектротрансу» лише як внески до статутного фонду, а не як конкретне цільове перерахування коштів на спорудження зупинкових павільйонів-притулків?
2. Чому закупівлі проводилися без проектної та кошторисної документації та не було визначено очікуваної вартості робіт згідно з ДБН?
3. Чому виконавцем стало ТОВ "Інженерно-будівельна фірма "ЕЛІТМАЙСТЕР", яке не має персоналу (тільки директор), матеріальної бази та не забезпечило документальне підтвердження виконаних робіт?
4. Чому встановлені зупинкові павільйони-укриття не набули відповідного статусу об'єктів цивільного захисту?
5. Чому керівник КП «Миколаївелектротранс» після проведення перевірки не надав персональних даних для складання адміністративних протоколів?
***
Зазначимо, що публічний розгляд акта перевірки закупівель заборонено під час кримінального провадження. Розголошення інформації про перевірку закупівель без письмового дозволу слідчого чи прокурора неможливе.
Відповідно до статті 222 Кримінального процесуального кодексу України, відомості досудового розслідування можна розголошувати лише з письмового дозволу слідчого чи прокурора та в тому обсязі, в якому вони визнають за можливе.
Управлінням вдруге отримано письмовий дозвіл слідчих для поширення реальної ситуації за наслідками перевірки у узгодженому обмеженому обсязі.