Практично вся російська нафта продається вище встановленої Заходом планки

Коментарi:

Стеля цін на російську нафту не протрималася й року. У жовтні практично вся вона продавалася за ціною, вищою за $60 за барель, сказав Financial Times високопоставлений європейський урядовець.

Санкції, щоправда, значно скоротили надходження нафтодоларів до Росії – як через спочатку великий дисконт, так і внаслідок зростання витрат на транспортування та обхід санкцій, наполягають на Заході. І готують нові заходи щодо їх посилення.

«Останні дані свідчать, що нам потрібно посилювати підхід... немає жодного бажання дозволяти Росії продовжувати це робити», – каже чиновник.

Середня ціна партій сорту Urals, що відвантажуються, перевищила $60 за барель у липні. У жовтні, за даними Міністерства фінансів, вона становила $81,52. Допомогли і зростання цін на світовому ринку, багато в чому забезпечене скороченням поставок з боку Саудівської Аравії та Росії, та розширення тіньового флоту, який возить російську нафту, не користуючись послугами західних страхових та фінансових компаній.

У жовтні лише 37 зі 134 танкерів (28%), які вивозили російську нафту, мали західну страховку, яку можна отримати лише підтвердивши покупку за ціною в межах $60 за барель. Зараз кількість таких судів, мабуть, набагато менша, кажуть західні чиновники. Крім того, на їхню думку, страховикам часто надають неправильні відомості; одна зі схем, що дозволяють обходити стелю, передбачає завищення транспортних витрат (що знижує заявлену ціну угоди до $60).

Стеля все ж таки відіграла свою роль, стверджують західні чиновники та експерти. "Необхідність купувати танкери сильно ускладнює для Кремля купівлю танків", – захищав нещодавно санкційні обмеження Ерік Ван Ностранд, помічник міністра фінансів США з економічної політики. Посилення заходів щодо дотримання санкцій змусить Росію або продавати більше нафти в межах стелі, або більше витрачати на логістику для його обходу, стверджував Ностранд.

Значне подовження транспортних маршрутів (нафту з портів на Балтійському та Чорному морях тепер доводиться везти не до Європи, а до Індії), вищі страхові премії, додаткові капіталовкладення збільшили витрати російських компаній в операціях з продажу нафти на $36 за барель, скоротивши прибутки, підрахував Джеффрі Зонненфелд, професор Єльської школи менеджменту, який консультував владу США щодо введення стелі.

Західні країни останнім часом почали запроваджувати санкції проти порушників нафтових санкцій. Місяць тому США покарали дві судноплавні компанії – з Туреччини та ОАЕ, а минулого тижня Великобританія запровадила санкції проти дубайської Paramount Energy & Commodities. Днями Міністерство фінансів США запросило інформацію у 30 судноплавних компаній про сотню танкерів, які можуть возити російську нафту в обхід санкцій, повідомив у понеділок Reuters.

З 30 компаній 17 зареєстровані в країнах «великої сімки», яка встановила стелю, розповіла FT людина, знайома із запитом. З шість, що залишилися, розташовані в ОАЕ, а решта – у Туреччині, Індії, Китаї, Гонконгу та Індонезії.