«Портфоліо Миколаєва»: шляхи відновлення (розвитку) міста

Коментарi:

Мале суднобудування і судноремонт, індустріальний і технологічний парки з науковими інститутами, нова набережна Інгулу і Клуб юних моряків, збережені історичні пам`ятки, сучасні яхт-клуби, зелена зона і рекреація.

Це не фантастичні малюнки «космічного» Миколаєва, а реальні проєкти, над концепцією яких нині працюють миколаївські експерти у різних галузях.
Читайте МН в Telegram: тільки важливі новини
ВГО «Українська Асоціація Центрів Підтримки Бізнесу» і Миколаївська міська рада за фінансової підтримки програми «Мери за економічне зростання» (M4ED) ПРООН із осені минулого року реалізовують проєкт «Програма сталої трансформації Миколаєва для переходу до «блакитної економіки». Європейські донори побачили великий потенціал повоєнного відновлення Миколаєва – міста з багатою історією і традиціями.
Кілька груп фахівців розробляють концепції реновації, а поважне італійське архітектурне бюро ONEWORD створить проєкт і 3D візуалізацію оновлених територій. Для міста це безкоштовно, та у підсумку наявність готових рішень пришвидшить економічне відновлення Миколаєва після війни. Проєкти варто розглядати ширше, ніж нова архітектура і урбаністика. Це інвестиції, нові робочі місця, інновації у виробництво, розвиток малого і середнього бізнесу у різних сферах: від промисловості до туризму. За час роботи над ідеями і пропозиціями експерти звикли називати програму сталої трансформації «Портфоліо Миколаєва», бо це насправді, – колекція найважливіших і найяскравіших проєктів перетворення міста.

«Портфоліо Миколаєва» включає п’ять напрямів

1.«Концепція ревіталізації Миколаївського суднобудівного заводу»

Ми з повагою ставимося до двохсотрічної історії славетного підприємства, його здобутків, досягнень і впливу на розвиток міста. Та варто дивитися у майбутнє.
«Відомий суднобудівний завод може залишитися запущеним і небезпечним, але може стати також й туристичним центром. Проєкт ревіталізації це можливість повернути колиску Миколаєва містянам. У центрі міста не має існувати brownfield – занедбана промислова територія. Важливо зберегти і відкрити для людей об’єкти історичної і культурної спадщини, наприклад, заводський музей суднобудування», – вважає керівник проєкту «Портфоліо», виконавчий директор ВГО «Українська Асоціація Центрів Підтримки Бізнесу» Артем Ващиленко.
Експерти запропонували лівобережну частину заводу для судноремонту та інших виробничо-комерційних видів діяльності, під технопарк, залишити історичні будівлі, створити зони рекреації, парки і сквери. На правому березі передбачається збереження виробничої зони кораблебудування з глибокою модернізацією.
«Це стратегічне вирішення спрямоване на створення перспектив для розвитку заводу, формування моделей розвитку суднобудівної галузі та сприяння економічному зростанню Миколаєва. Проєкт дозволить почати діалог із власником МСЗ щодо передачі його місту», – поділився керівник робочої групи Ігор Лисицький.

2. «Трансформація будівлі та території навколо «Клубу юних моряків» в громадський простір»

Ідея оновлення ландшафту та будівлі цієї символічної для миколаївців території розвинулася до неочікуваних масштабів. Планується не лише відновлення КЮМ, реновація обох берегів Інгулу. Вздовж лівого берегу – аж до Миколаївського мису (Порохового ляху). Там передбачені причали для яхт гостей міста та оглядовий майданчик на суші. Аварійний будинок КЮМ замінять сучасною спорудою з річковим вокзалом, конференц-залом та місцем для виставок. Безпечний і інклюзивний Клуб юних моряків отримає нові класи, спортивну і актову зали.

«На лівому березі Інгулу також пропонуємо передбачити марину – причальні споруди для навчальних суден КЮМ та екскурсійних, пасажирських маломірних суден і яхт. Територія має отримати новий благоустрій. Також важливо враховувати, що цей берег є ареалом історичної забудови Миколаєва», – зауважує керівник робочої групи, голова «Миколаївської обласної організації спілки архітекторів України» Володимир Сисоєв.

Експертів настільки захопила робота над проєктом, що первинний план перетворення вони поширили до правого берега Інгулу, охоплюючи ДЮСШ «Атлант» та причали «Ери» і «Екватора».

«В трансформації необхідно задіяти і правий берег, щоб сформувати повноцінне коло для прогулянок і відпочинку. Адже зараз ця територія є недоступною для містян», – вважає член робочої групи експертів яхтсмен Сергій Мірошнік.

3. «Місія і концепція Миколаївського індустріального парку»

Міська рада запропонувала для створення індустріального парку ділянку у 190 гектарів між Херсонською і Баштанською трасами.

«Чому Миколаєву важливо створити індустріальний парк? Як свідчить світова практика індустріальний парк – це ефективний інструмент залучення субʼєктів господарювання до створення нових виробничих потужностей, створення нових робочих місць, розвитку нових видів діяльності, оскільки резиденти індустріального парку отримають податкові преференції . Окрім того, на законодавчому рівні зараз обговорюється питання надання додаткових преференцій для територій, які найбільш постраждали внаслідок російської агресіі», – зазначає директор Департаменту економічного розвитку Миколаїської міської ради Тетяна Шуліченко.

Після кількох засідань експертна группа визначила, що на запропонованій території можна розташувати сухий порт і логістичний центр, виробництва у сфері суднобудування, електроніки і легкої промисловості, приміщення для переробки і зберігання фруктів і овочів. На дахах усіх будівель можна розмістити сонячні панелі загальною потужністю 100 мегават.

«Пропозиція нашого індустріального парку здатна залучити пів мільярда доларів інвестицій і створити десять тисяч робочих місць. Миколаївський проєкт зацікавить інвесторів тим, що на ділянці є всі необхідні комунікації: електрика, вода, газ», – вважає керівник проєкту Володимир Самойленко.

4. «Підтримка блакитного та зеленого переходу малого та середнього бізнесу»

Миколаїв понад двісті років розвивається, використовуючи ресурси води. Тож, тренд на «блакитну економіку» цілком зрозумілий на­шому бізнесу: портам, суднобу­ду­ванню і судноремонту, рибній промисловості, водній енергетиці, туризму.

«Блакитна економіка – це діяльність, що використовує новітні технології, заощаджує водні ресурси і дозволить залишити Землю майбутнім поколінням. Нині це об’єктивна необхідність і цим шляхом має рухатись і Миколаїв», – впевнений експерт Національної академії наук України Микола Петрушенко.

Проєктом передбачено створення мапи підприємств «блакитної економіки», веб-платформи для ознайомлення з кращими практиками та підготовка комплексної міської програми підтримки стійкої трансформації бізнесу.

«Дослідження природного потенціалу «блакитної економіки», різноманіття підприємств, які
уособлюють її підгалузі, сформований виробничий та інтелектуальний капітал підтверджують, що після завершення бойових дій ми можемо очікувати зростання ділової активності. І це стосується не лише великих підприємств. Шанси мають бути й у малого та середнього бізнесу», – говорить Миколаївський міський голова Олександр Сєнкевич.

5. «Встановлення стратегічного партнерства та каналу комунікації для міста Миколаєва»

П’ятий проєкт орієнтований на створення механізму співпраці та комунікації між всіма стейкхолдерами, зацікавленими у відновленні і трансформації міста. Він включає в себе організацію конференції для всіх донорів та зацікавлених сторін, залучених до процесу трансформації міста Миколаєва, з фокусом на «блакитний перехід» та його економіку.

«Портфоліо Миколаєва» – один із пріоритетів розвитку міста, визначений Миколаївською міською радою за підтримки ПРООН. Завдяки глобальній ініціативі поважної міжнародної інституції місто отримало конкурентну перевагу і матиме проєкти відновлення і розвитку ключових локацій. Миколаїв з 2019 року в програмі і ці проєкти стануть частинами майстер-плану міста, який зараз розробляється», – констатує Артем Ващиленко.