Еволюція мікропозик — як технології змінили ринок швидких кредитів
У 2010-х в Україні почали зʼявлятися фінансові компанії нового покоління — мікрофінансові організації. Ці інституції небанківського сектору швидко здобули популярність серед українських користувачів, адже отримати позику онлайн можна було знаходячись у будь-якій точці країні.
Завдяки регулюванню Національного Банку України, а також власним відстеженням трендів ринку та модернізаціям компанії згодом вийшли на новий, майже банківський, рівень.
Погляд на історію позик онлайн і на те, що змінилося, допомагає зрозуміти основні проблеми й те, як забезпечити безпечне і доступне майбутнє для позичальників. Більшість позик до зарплати призначені для покриття поточних витрат, таких як оренда житла чи комунальні послуги.
Фінанси стали доступними для будь-кого, і до цього бренди дійшли через світовий досвід, адаптувавши його до українського споживача. Тепер не потрібно рушати до офісів кредиторів, щоб отримати гроші. Крім того, отримання грошей займає не більш як 15 хвилин від першого звернення. Сучасні фінансові технології дозволяють користуватись всіма перевагами, знаходячись будь-де.
Як вважається, будь-яка криза — це можливість для нового розвитку. Таким серйозним поштовхом для МФО стала пандемія COVID-19. Найбільші українські компанії — такі, як CreditPlus — взяли на себе обовʼязок освічувати клієнтів стосовно безготівкового формату співпраці. Так компанія долучилась до освітнього проєкту cashless, який мав за мету розповісти всім українцям, про те, як користуватись грошима віддалено, не залучаючи банкноти, які потенційно могли бути розносниками вірусу (тоді ще не було повної інформації про те, як саме передається потенційна загроза). Згодом українці досягли такого рівня диджиталізації, якій могли б позаздрити провідні країни світу. До прикладу, в Кореї та багатьох країнах Європи й досі переважають готівкові форми оплати. А зокрема через внесок мікрофінансових компаній у розвиток cashless-оплат та отримання кредитів українці тепер не можуть уявити своє життя без користування карткою. Навіть у селищах тепер маленькі магазини через вулицю користуються POS-терміналами.
Як відбувається процес онлайн-кредитування?
Раніше отримати позику онлайн можна було тільки через сайти компаній. Наразі більшість великих МФО мають у своєму розпорядженні зручні мобільні застосунки для Android та iOS. Наприклад, CreditPlus створила додатки для цих двох найпоширеніших версій смартфонів.
Для того щоб отримати кредит, потрібно завантажити застосунок, пройти коротку реєстрацію та відправити заявку із вказанням суми та строку платежу. Після цього анкета автоматично потрапляє на скоринг — систему, яка самостійно аналізує кожен запит та враховує сотні факторів для ухвалення рішення. Завдяки тому що це відбувається дуже швидко, клієнт отримує рішення переважно впродовж 10 хвилин. Якщо ж до заявки в рідкісних випадках є додаткові питання, їх може проаналізувати спеціаліст індивідуально. Проте такі випадки є нечастими. Як правило, все відбувається на автоматизованому рівні.
Після схвалення клієнту потрібно підписати договір за допомогою SMS-коду, який є тим самим підписом, що й фізичний. Погашення позики онлайн або внесення платежів може відбуватись через особистий кабінет, Приват24, термінали самообслуговування або за бажанням через касу банку.
Які тенденції мірокредитування в Україні?
У звʼязку із законом, що зобовʼязує МФО знизити процентну ставку до 1% на день очікується ще більший попит на послуги позик онлайн. Водночас частина компаній не зможе залишитись на фінансовому ринку України через непідготовленість до таких змін. Великі ж компанії або ті, що детально пропрацювали свої бізнес-процеси продовжать адаптуватись під ринок та клієнтів та надаватимуть ще якісніші послуги, як фінансові помічники.